|
|
Felhívások archívumaKedves Kollégák,a Nyitott Képzési Laboratórium következő - egyben e félévi utolsó - foglalkozását Valamennyi, a tárgyat felvett PhD hallgatót és érdeklődő kollegát hívjuk és örömmel varjuk. A szeminárium témája: NEMZETKÖZI TAPASZTALATOK ÉS TRENDEK AZ ELEARNING FEJLŐDÉSÉBEN Előadók: Dr. Szűcs András és Zarka Dénes Az eLearning területén az információs és kommunikációs technológiák fejlődésével fokozatosan szervesülő, integrálódó megoldások fejlődtek ki és az ezt tükröző "blended learning" megközelítés válik uralkodóvá. A módszertani megközelítések változásával a hangsúly az elektronikus megoldások integrált alkalmazására, az oktatás minőségének és hatékonyságának javítására tevődik, ugyanakkor a hozzáférés, a rugalmasság időben és térben ugyancsak fontos tényezők maradnak. Szűk keresztmetszetként jelentkezik ugyanakkor az ehhez szükséges, szakmailag és tudományosan megalapozott oktatásmódszertan továbbá a minőség szisztematikus kezelése. A sokféle szempont, megközelítés rendszerezett áttekintése, lehetséges szinergiáinak kihasználása elsődleges feladattá válik és ezt segítik az EU elemző (observatory, benchmarking, quality) projektjei, az EU eLearning programon belül is. Kérdéses, mennyiben tekinthető az eLearning olyan konszolidált, kiforrott jelenségnek, amelyre az oktatáspolitikai fejlesztések és a piaci tervezés során megbízhatóan lehet támaszkodni. Kritikus elemzések szerint az eLearning több várakozást keltett, mint amennyi valós teljesítményt tudott felmutatni, az igazi hasznosság meggyőző bemutatása még hátravan. Megköszönöm, ha a távoktatási, nyitott képzési, e-learning kérdések iránt érdeklődő kollegáknak továbbítják a meghívót illetve az információt. Üdvözlettel Dr. Szűcs András Kedves Kollégák,szeretettel köszöntöm a Nyitott Képzési Laboratórium hallgatóit és szakmai partnereit a 2003-2004 tanév őszi félévének - kissé késői - nyitása alkalmából. A Laboratórium első foglalkozását Valamennyi, a tárgyat felvett PhD hallgatót és érdeklődő kollegát hívjuk és örömmel varjuk. A szeminárium témája: TANULÁSI SZOKÁSOKAT TÁMOGATÓ TANANYAGFEJLESZTÉS Előadó: Zarka Dénes, a Távoktatási és Felnőttképzési Központ fejlesztésekért felelős vezető munkatársa, a projekt műegyetemi koordinátora. A számítógépes oktatóprogramok új, hálózatról elérhető generációja új lehetőségeket nyitott meg a tananyagfejlesztésben. Jelenleg a világban a fejlesztés több iránya figyelhető meg: Elindult egyrészt egy szabványosítási folyamat, hogy az elkészült tananyagok különböző tanulási keretrendszerektől függetlenül használhatóak, kereshetőek, összeépíthetőek legyenek. Elindult másfelől a tananyag-fejlesztési módszerek korszerűsítése egyre hatékonyabb Szerzői rendszerek kialakításával. Jelenleg a Learning Object - tanulási objektum filozófiájú tananyagfejlesztések jelentős fejlődése figyelhető meg. Jelen kutatás, a tanulási objektumok új megközelítésén fáradozik, amikor nem a tanfolyamok építőköveinek egymásra építhetőségét és kompatibilitását tűzi ki célul, hanem az építőkövek belső struktúrájának alakításával a tanulók szokásaihoz próbálja igazítani az egyes objektumok megjelenését. Megköszönöm, ha a távoktatási, nyitott képzési, e-learning kérdések iránt érdeklődő kollegáknak továbbítják a meghívót illetve az információt. Üdvözlettel Dr. Szűcs András Kedves Kollégák,a Nyitott Képzési Laboratórium következő - egyben e félévi utolsó - foglalkozását Valamennyi, a tárgyat felvett PhD hallgatót és érdeklődő kollégát hívjuk és szeretettel várjuk. A szeminárium témája: A KÖZOKTATASI SZFÉRA ÉS AZ E-LEARNING - JELEN ÉS JÖVŐ, HELYZET ÉS PERSPEKTÍVÁK, CÉLOK, FELADATOK, LEHETŐSÉGEK, PROBLÉMÁK Meghívott előadó: Dr. Rácz Gábor, a Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. Elektronikus szerkesztőségének főszerkesztője A Tankönyvkiadó Rt., amely Magyarország legnagyobb üzleti alapú közoktatási kiadóvállalata, hosszú tavú stratégiai feladatának tekinti a közoktatás számára digitális tananyagok/taneszközök fejlesztését. A Tankönyvkiadó emellett az Apertus Közalapítvány "Szakképzési Elektronikus Akadémia" projektjenek koordinátora. Dr. Rácz Gábort - aki villamosmérnök, egyetemünk volt oktatója, az Apertus projekt irányítója - arra kertem, hogy az e-learninggel kapcsolatban a Tankönyvkiadó szakmai és üzleti hozzáállásáról és tapasztalatairól, a szűkebb szakmai definícióval tekintett e-learning, illetve a számítógéppel támogatott oktatás perspektívairól szóljon, ideértve az elektronikus taneszköz és a tananyagfejlesztés, valamint ennek a jelenlegi oktatás-módszertani, szerzői jogi, üzleti, finanszírozási kérdéseit is. Megköszönöm, ha a távoktatási, nyitott képzési, elearning kérdések iránt érdeklődő kollégáknak továbbítják a meghívót illetve az információt. Üdvözlettel Dr. Szűcs Andras Kedves Kollégák,a Nyitott Képzési Laboratórium következő foglalkozását 2003 április
1-én, kedden 12.00 - 14.00 óráig tartjuk Valamennyi, a tárgyat felvett PhD hallgatót és érdeklődő kollégát hívjuk és szeretettel várjuk. A szeminárium témája: A MAGYARORSZÁGI ELEARNING HELYZETE ÉS ESÉLYEI: HÁTRÁNYOK ÉS ELŐNYÖK EURÓPAI PERSPEKTÍVÁBAN Előadó: Nagy Attila, Chief Architect, Tanácsadás Divízió, Synergon
Informatika Rt. Nagy Attila 2002 márciusában, csaknem pontosan egy esztendeje tartott emlékezetesen érdekes előadást az elearning standardokról a Nyitott képzesi laboratóriumban, akkor még a belgiumi EPYC eLearning fejlesztő cég képviseletében. Attila azóta Magyarországon folytatta pályafutását és most a Synergon vezető munkatársa. Felkérésünkre arra vállalkozott, hogy nemzetközi és friss hazai tapasztalatai alapjan egyreszt a hazai - különösen piaci - helyzetet és trendeket az eLearning területén a nyugat-európaival összehasonlítva áttekintse. Az előadas másik része a standardokkal kapcsolatban az elmúlt esztendőben történt fejlődést kommentálja, különös tekintettel a gyakorlati alkalmazhatóságra. Megköszönöm, ha a távoktatási, nyitott képzési, elearning kérdések iránt érdeklődő kollégáknak továbbítják a meghívót illetve az információt. Üdvözlettel Dr. Szűcs Andras Kedves Kollégák,a Nyitott Képzési Laboratórium következő foglalkozására invitálom Önöket,
amelyet 2002 december 3-án, kedden 12.00 - 14.00 óráig
tartunk A decemberi Laboratórium fő témaja Bán Anetta és Mészáros Attila
PhD hallgatók igen érdekes kutatásainak bemutatása lesz: Az előadok a dunaújvárosi Dunaferr Dunai Vasmű Rt-t illetve a győri Audi Hungária Motor Kft kötelékében dolgoznak és a kutatást két műszaki felsőoktatasi központ közvetlen környezetében végezték:
mindkét intézményben a gépészmérnök-mérnöktanárok képzési strukturáját hasonlítva össze. A vizsgalat kiterjed a kiválasztott térség munkaügyi helyzetének és a kiválasztott nagyvállalatok közötti kapcsolatának elemzésére és a két térséget meghatározó felsőoktatási intézmény mérnöktanár szakos tananyag-struktúrájának összehasonlító vizsgálatára. Az előadas, az oktatasi intézményeket, illetve az ott végzett mérnökökhöz szorosan kapcsolódó nagyvállalatokat és az alkalmazott mérnököket vizsgalva, foglalkozik a mai mérnökképzési programok eltéréseivel abban a tekintetben, hogy a végzett mérnökök hogyan felelnek meg a munkahelyi elvárásoknak, kihívásoknak és, hogy mik a külföldi és a hazai nagyvállalatok igényei a mai mérnökképzéssel szemben. Másik témánk Fogarasi István beszámolója lesz aki egy közelmúltbeli
USA konferencia kapcsán Megköszönöm, ha a távoktatási, nyitott képzési kérdések iránt érdeklődő kollégáknak továbbítják a meghívót illetve az információt. Üdvözlettel Dr. Szűcs Andras Kedves Kollégák,a Nyitott Képzési Laboratórium következő foglalkozására invitálom Önöket
amelyet Az első, októberi foglalkozásra nem küldtünk a Laboratórium listáara elektronikus meghívót, mert azt félévindítóo, bevezető alkalomként szerveztük meg ées a tárgyat felvett hallgatók erről közvetlenűl értesültek. Zarka Dénes akkor elhangzott, "Az e-tanulás gyökerei" cimű előadásának slide-jai ugyanakkor megtalálhatóak itt. A novemberi foglalkozás témájáúl, az első szemináriumon hallgatóinktól érkezett kérés alapján, a nyitott és távoktatás helyzetét, gyakorlatát választottuk a hazai felsőoktatásban. A TÁVOKTATÁS, NYITOTT KÉPZÉS HELYZETE A HAZAI FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN Néhány hazai felsőoktatási intézményünk távoktatási központjának vezetőjét illetve képviselőjét hívtuk meg egy panelbeszélgetésre, amelyben bemutatják saját egyetemük, főiskolájuk ezirányú tevékenységét, távoktatási központjaik helyzetét és működését. A panel résztvevői lesznek:
Felkért hozzászóló:
Megköszönöm, ha a távoktatási, nyitott képzési kérdések iránt érdeklődő kollégáknak továbbítják a meghívót illetve az információt. Üdvözlettel Dr. Szűcs András Kedves Kollégák,a Nyitott Képzési Laboratórium következő foglalkozását A szeminarium témája ez alkalommal a nyitott és távoktatás, mint a hazai oktatási piac fejlődő eleme - kissé szélesebb kitekintésben a hazai oktatási piac helyzete lesz. TÁVOKTATÁS, NYITOTT KÉPZÉS - REÁLSZFÉRA - Előadóink a hazai (táv)oktatasi piac meghatározó intézményeinek vezetőo képviselői: DR ZÁRDA SAROLTA főigazgató, Gábor Dénes Főoiskola és Számalk Rendszerház FOGARASI ISTVÁN villamosmérnök, oktatástechnológus, tanácsado
M-Sist Tanácsado Kft Az előadásokat beszélgetés, szakmai vita követi. Megköszönöm, ha a távoktatási, nyitott képzési kérdesék iránt érdeklődő kollégáknak továbbítják a meghívót illetve az információt. Üdvözlettel Dr. Szűcs András Kedves Kollégák,a Nyitott Képzési Laboratórium következő foglalkozását A szemináriumon ez alkalommal a Laboratórium hallgatóinak saját kutatásairól, fejlesztéseiről a következő előadásokat hallgatjuk és vitatjuk meg: 1. A MULTIMÉDIÁS OKTATÓPROGRAM-KÉSZÍTÉS EGY HATÉKONY ALTERNATÍVÁJA Előadók:
Témavezetők: Dr. Biszterszky Elemer, Dr. Varga Lajos A felsőoktatásban terjedő új oktatási forma, a távoktatás számára létkérdes, hogy a hagyomanyos eszközök és módszerek mellet használjuk ki az otthoni önálló tanulást segítő multimédiás oktatóprogramokban rejlő lehetőségeket. A tapasztalatok azt mutatjak, hogy bizonyos típusú, készen kapható szoftverek (enciklopédiák, szótárak, nyelvtanítók, stb.) mellett egyre növekszik az igény olyan célirányos oktatóprogramok iránt, amelyeket egy-egy tanár a saját hallgatói számára (kétszeresen is testreszabottan) könnyen elkészíthet, majd később módosíthat. Ezek követik az oktató által képviselt szemléletmódot, s tartalmazzák a szükséges és éppen aktuális információmennyiséget. Mivel viszonylag szűk körben használatosak (egy intézmény egy-egy szakáan, adott tárgyban), döntő kérdés, hogy kevés energia és idő ráfordításával legyenek elkészíthetők. Erre a feladatra kinál egy lehetséges megoldást ez a PhD kutatasi program, amelynek a célja egy rugalmas multimédia-keretrendszer kialakítása. A keret-program által kínált funkciók feltölthetők sokféle, az egyes tanárok által készített anyagokkal, különösebb informatikai tudas nélkül is. Az előadás bemutatja magát a keretet, továbbá kétféle, igencsak eltérő feltöltését. 2. TÁVOKTATÁS FELSŐFOKON - INFORMATIKUS KÖNYVTÁROS SZAKON - AZ ESZTERHÁZY KÁROLY FŐISKOLÁN (ESETTANULMÁNY) Előadó: Forgó Sándor, Eszterházy Károly Főiskola, Médiainformatika Intézet, Eger Megköszönöm, ha a távoktatási, nyitott képzési kérdések iránt érdeklődő kollégáknak tovabbítják a meghívót illetve az információt. Sokan érdeklődtek Nagy Attila "ELEARNING TECHNOLOGIAK STANDARDIZACIOS FOLYAMATAI" cimű márciusi laboratóriumi előadásának anyagáról. A Powerpoint prezentáciot itt megtalálhatják. Kellemes, szép Húsvétot és jó pihenést kívánok valamennyiüknek! Üdvözlettel Dr. Szűcs András Kedves Kollégák,a Nyitott Képzési Laboratórium következő foglalkozását A szeminárium témája: AZ ELEARNING TECHNOLÓGIÁK STANDARDIZÁCIÓS FOLYAMATAI
Az informació- és kommunikációs technológiák az elmúlt néhány évben ismét jelentős és rendkivűl gyors fejlődésen mentek keresztűl aminek eredményeképpen az ezekre épülő rendszerek működési feltételei is nagymértékben megváltoztak. Az említett kommunikációs és adatátviteli megoldások ugyancsak közelebb kerültek egymáshoz ami egy újfajta szemléletet kezd kialakítani a távoktatás területén is. Egyre növekszik az igény a meglévő rendszerek összekapcsolására, az oktatási metodikák az őket kiszolgáló technikáktól való függetlenítésére, de főként maga a tananyag egyszerre több helyen és különböző időben történő felhasználására. Ilyen példák a virtuális egyetemek, vagy közép- és nagyvállalatok belső képzési rendszerei. Ezen törekvések sikerének elengedhetetlen feltétele a technológiai megoldások, valamint a különféle oktatási folyamatok egymásnak való megfeleltetése és a rendszerek átjárhatósága. Ezeket a törekvéseket kívánják a standardizációs folyamatok közös nevezőre hozni. Az EPYC egy fiatal és sikeres belga e-learning vállalkozás, az EUROPACE nemzetközi távoktatási szervezet "spin-off company"-ja. Nagy Attila előadásából és a kapcsolódó workshopból az ezzel kapcsolatos tapasztalatokról is hallhatunk. Megköszönöm, ha a távoktatási, nyitott képzési kérdesék iránt érdeklődő kollégáknak továbbítják a meghívót illetve az információt. Üdvözlettel Dr. Szűcs András 2001. december 4 Széky Annamária (Budapesti Gazdasági Főiskola, Kereskedelmi és
Vendéglátóipari Főiskolai Kar): A tanulói várakozások módszeres, tudományos igényű felmérése fontos eleme a professzionális távoktatásnak. Ezen a területen folytatott egy Socrates projekt keretében, több európai egyetem, köztük a BGF kiterjedt vizsgálódást. Több helyütt publikált eredményeiket foglalta össze a konzorcium magyar résztvevője. A MŰEGYETEM E-TANULÁSI POTENCIÁLJA A NYILVÁNOSAN ELÉRHETŐ HONLAPOK
TÜKRÉBEN A felmérés a Műegyetemi Távoktatási Központban készült abból a célból, hogy feltárja, vajon a BME jelenlegi internetes kínálata (kari, tanszéki reprezentációja) mennyire felel meg az elektronikus távoktatás szempontjainak, illetve milyen kiindulásként szolgálhat az ez irányú fejlesztésekhez. Mivel az egyetem 2000. évi Intézményfejlesztési Tervében is több ponton jelentkezik a távoktatás, az elektronikus tanulás egyre nagyobb mértékben járul hozzá a felsőoktatás modernizációs folyamataihoz, indokolt a jelenlegi bázis áttekintése: mit nyújtanak az egyetemi honlapok az olvasóknak? 2001. november 6 TÁVOKTATÁS-FEJLESZTÉSI TÖREKVÉSEK MAGYARORSZÁGON Az Apertus Közalapítvány meghatározó szerepet játszik a nyitott és távoktatás hazai fejlesztésében. Az elmúlt időszakban az oktatási kormányzat támogatásával új lehetőségeket és forrásokat kapott a hazai távoktatás, különösen a Közalapítványon keresztül. Novemberi szemináriumunk előadója volt Dr. Szabó István, az Apertus Közalapítvány igazgatója, a Nemzeti Távoktatási Tanács főtitkára. HASZNÁLÓKÉPZÉS ÉS SZELLEMI SZABADSÁG - KÖNYVTÁRHASZNÁLATI ISMERETEK ELSAJÁTÍTÁSA TÁVTANULÁSSAL FRANK Róza főiskolai adjunktus (Berzsenyi Dániel Főiskola, Könyvtár és Információtudományi Tanszék) tapasztalatait foglalta össze előadásában, a közelmúltban az USA-ban a szellemi szabadság témakörében végzett kutatásai alapján. 2001. október 2 A szeminárium témája a távoktatási, nyitott képzési programok értékelési rendszere és ennek gyakorlati alkalmazása volt. MODELL ÉS GYAKORLATI ALKALMAZÁS PREMIA - a nyitott képzés átfogó értékelési modellje és ennek alkalmazása a Pázmány Péter Katolikus Egyetem jogi online távoktatási képzésének értékelésénél. Az előadás első részében Dr. Papp Lajos, a projekt koordinátora arról a munkáról szólt, amelynek során a Műegyetemi Távoktatási Központban elkészült a PREMIA projekt keretében, a Nyitott Szakképzésért Közalapítvány támogatásával, a nyitott képzések átfogó értékelési modellje. A második részben Zarka Dénes számolt be az értékelési modellnek a PKKE távoktatási jogászképzésére való adaptálásáról és alkalmazásáról a Hírközlési Főfelügyelet kezdeményezése alapján indult (jelenleg a Miniszterelnöki Hivatal által támogatott) SZÁMTÁV projektben. A PPKE tapasztalatait az online jogászképzés és a projekt eredményeinek felhasználása kapcsán Dr. Szabó József foglalta össze. Tisztelt Kolléga!A Nyitott és Távoktatási Laboratórium következő foglalkozását A laboratórium ülésére ezúton tisztelettel meghívom. A Laboratórium májusi ülésének fő témája a nyitott és távoktatás – eLearning nemzetközi összefüggései és fejlődési tendenciái lesz. Örömmel jelzem, hogy ahogyan korábban terveztük, Dr Erwin Wagner, az EDEN - European Distance Education Network elnöke (University of Hildesheim, Németország) elfogadta felkérésünket egy élő videokonferencia előadás megtartására és az ezt követő vitán való részvételre. Előadásának cime: POSITION AND PERSPECTIVES OF OPEN AND DISTANCE LEARNING IN EUROPE
– Az előadás nyelve angol. A prezentáació másolatat a résztvevők kézhez kapjak. A téma iránt érdeklődő további kollégákat is szivesen látunk a laboratóriumi ülésen. Köszönettel venném, ha a figyelmüket felhívná erre az igen érdekesnek igérkező eseményre. A Laboratórium második felében Zarka Dénes, a Műegyetemi Távoktatási Központ főmunkatársának "MÉDIAFÜGGETLEN TANULÁSI KÖRNYEZET" cimű előadását hallgatjuk és vitatjuk meg. Ezt az előadást az áprilisi laboratóriumi ülésre terveztüuk de akkor a program torlódása miatt nem került megtartásra. Üdvözlettel Dr Szűcs András Kedves Kolléga!Örömmel tájékoztatom a kollégákat, hogy a 2001. április 10-ei Távoktatási Laboratórium programja egy külföldi előadóval bővült: Kay Mac Keogh, a National Distance Education Centre, Ireland munkatársa, aki a European Commisson részére korábban elkészítette a Phare Multi-Country Distance Education Programme értékeléset, most - ugyancsak a Commission megbízásából - egy "eLearning a Phare országokban" tanulmány elkészítésén dolgozik és a jövő héten ebből a célból Magyarorszagra látogat, elfogadta meghívásomat a Távoktatási Laboratórium számára egy előadás megtartására a témában. Kérem, hogy minél nagyobb számban tiszteljék meg figyelmükkel az igen érdekesnek igérkező, a közép-európai távoktatást elemző előadást. Megköszönöm, ha további érdeklődő kollégáakat is tájékoztatnak az eseményről, akiket szivesen látunk a Laboratórium keddi összejövetelén. Üdvözlettel: Dr. Szűcs András Kedves Kolléga!Tájékoztatom, hogy a Nyitott és Távoktatási Laboratórium doktoranduszai
és a Laboratórium tevékenységébe bekapcsolódók következő öszejövetelét Az összejövetelen meghallgatjuk Zarka Dénes előadásának második részét, majd a nyitott- és távoktatás témakörben kutató doktoranduszok röviden beszámolnak az I. félévben végzett munkájukról. Budapest, 1998. február 16. Üdvözlettel: Dr. Lajos Tamás
|
|
A lappal kapcsolatos észrevételeit várja a Webmaster. |