Budapesti Műszaki Egyetem, Nyitott és Távokatatási Laboratórium -- Demók Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Nyitott és Távoktatási Laboratórium

A tananyagfejlesztés állomásai (szakanyag vázlat)

1. Az igényanalízis

1.2 tanulói profil

  • élettani sajátosságok
  • képzettség
  • motiváció
  • érdeklődés
  • hozzáállás, előitélet
  • munkahelyi, otthoni helyzet

1.3 Milyen hatása van a tananyagra?

  • élettani sajátosságok: használható médium, fáradékonyság, példák, stílus
  • képzettség: tanulási lépés, modul hossz, absztrakciós fok, példák, szókincs
  • motiváció: támogatás mértéke, rábeszélés
  • érdeklődés: példák
  • hozzáállás, előitélet: példák, motiváció
  • munkahelyi, otthoni helyzet: médium, példák

1.4 szakanyag profil (vagy hiányterület felmérés)

  • az anyag struktúráltsága
  • az anyag bonyolultsága
  • milyen változásokat kell előidézni (kognitív, motoros, affektív)
  • a változások mely érzékszerveinkre hatnak (vizuális, auditív)

1.5 a megrendelői profil

  • helyiségek
  • oktatói gárda
  • telefonellátottság
  • számítógépes ellátottság
  • egyéb telekommunikációs lehetőségek
  • kihasználatlan belső kapacitások
  • munkamódszer
  • vállalati hierarchia
  • vállalati politika

2. A képzés tervezésének lépései: szakanyaganalízis

2.1 szinopszis/munkaleírás

  • a fejlesztendő anyag rövid, de egyértelmű leírása

2.2 lebontás

  • a fejlesztendő anyagot lebontjuk alterületekre,
  • az alterületeket, feladatokra
  • a feladatokat lépésekre

2.3 moduláris struktúra

  • egy modul egy tanulási egység (20-50 perc)
  • a modulok és feladatok összerendezése
  • a modulok egymásraépülése
  • a különböző tanulók eltérő útjainak lehetősége

2.4 célkitűzések

  • a teljesítmény vagy tevékenység amit meg kell tanulni
  • a teljesítmény normája, vagy kritériuma
  • a körülmények amik között a teljesíményt végrehajtjuk
    • tervezési célkitűzések
    • tanulói célkitűzések
  • tipikusan jó igék: írni, listázni, sorba állítani, feltárni, összehasonlítani, megjelölni, kiválasztani...

2.5 tesztek

  • belépő teszt - elkezdheti-e a tanfolyamot?
  • előteszt - átugorhat-e egy anyagot?
  • utóteszt - megtanulta-e az anyagot?

2.6 részletesebb lebontás - feladat analízis

  • rész- célkitűzések, részletes célkitűzések (hosszú témáknál)
  • lépés - tudás tábla (bonyolult folyamatoknál)

2.7 sorrendiség választás

3. A tananyagfejlesztés lépései: szerzői munka

3.1 szabályhalmaz

  • minden szabály önmagában önálló
  • a szabályok egyszerű állító mondatok
  • nem tartalmaznak példát, vagy magyarázatot
  • minden szabály kapcsolódik a következőhöz

3.2 tanulási lépések

3.3 A tananyag megértését segítő eszközök:

  • példa
    • Szabályonként 3-6
    • célcsoportra vonatkozó
    • egyszerű
    • rövid
  • esettanulmány
    • valódi - kitalált
    • komplex
    • interjú
    • cikk
    • film, videó
  • illusztráció
    • grafikon
    • ábra
    • dokumentum
    • fénykép
    • videó
    • audió
    • szemelvény
    • melléklet
    • kellék, kiegészítő eszköz

3.4 Az interaktivitás eszközei:

  • önellenőrző feladat:
    • egyértelmű
    • egyszerű
    • gyorsan elvégezhető
  • beküldendő feladat
    • egyértelmű útmutatás
    • időigény
    • elvárt terjedelem
    • beküldés körülményei
    • kidolgozott feladat vagy javítási útmutató a tutornak
  • tevékenység
    • egyértelmű útmutatás
    • mintaválasz, vagy segítő struktúra (rubrika, táblázat)
    • időigény
    • helyigény
    • visszajelzés
    • célcsoportnak elvégezhető
    • változatos
    • elegendő kihívás
  • visszajelzés
    • pozitív
    • egyértelmű
    • megerősítő
    • azonnali
  • élő stílus
    • a tanuló megszólítása, aktív stílus
    • az író személyes hozzáállása
    • költői kérdés
    • utalás a tanulási helyzetre
    • személyes viszony
    • nem formális nyelvezet
    • egyszerű mondatszerkesztés
    • természetes sorrend
    • utalások

Zarka Dénes

A lappal kapcsolatos észrevételeit várja a Webmaster.