A tananyagfejlesztés állomásai (szakanyag vázlat)
1. Az igényanalízis
1.2 tanulói profil
- élettani sajátosságok
- képzettség
- motiváció
- érdeklődés
- hozzáállás, előitélet
- munkahelyi, otthoni helyzet
1.3 Milyen hatása van a tananyagra?
- élettani sajátosságok: használható médium, fáradékonyság, példák,
stílus
- képzettség: tanulási lépés, modul hossz, absztrakciós fok, példák,
szókincs
- motiváció: támogatás mértéke, rábeszélés
- érdeklődés: példák
- hozzáállás, előitélet: példák, motiváció
- munkahelyi, otthoni helyzet: médium, példák
1.4 szakanyag profil (vagy hiányterület felmérés)
- az anyag struktúráltsága
- az anyag bonyolultsága
- milyen változásokat kell előidézni (kognitív, motoros, affektív)
- a változások mely érzékszerveinkre hatnak (vizuális, auditív)
1.5 a megrendelői profil
- helyiségek
- oktatói gárda
- telefonellátottság
- számítógépes ellátottság
- egyéb telekommunikációs lehetőségek
- kihasználatlan belső kapacitások
- munkamódszer
- vállalati hierarchia
- vállalati politika
2. A képzés tervezésének lépései: szakanyaganalízis
2.1 szinopszis/munkaleírás
- a fejlesztendő anyag rövid, de egyértelmű leírása
2.2 lebontás
- a fejlesztendő anyagot lebontjuk alterületekre,
- az alterületeket, feladatokra
- a feladatokat lépésekre
2.3 moduláris struktúra
- egy modul egy tanulási egység (20-50 perc)
- a modulok és feladatok összerendezése
- a modulok egymásraépülése
- a különböző tanulók eltérő útjainak lehetősége
2.4 célkitűzések
- a teljesítmény vagy tevékenység amit meg kell tanulni
- a teljesítmény normája, vagy kritériuma
- a körülmények amik között a teljesíményt végrehajtjuk
- tervezési célkitűzések
- tanulói célkitűzések
- tipikusan jó igék: írni, listázni, sorba állítani, feltárni, összehasonlítani,
megjelölni, kiválasztani...
2.5 tesztek
- belépő teszt - elkezdheti-e a tanfolyamot?
- előteszt - átugorhat-e egy anyagot?
- utóteszt - megtanulta-e az anyagot?
2.6 részletesebb lebontás - feladat analízis
- rész- célkitűzések, részletes célkitűzések (hosszú témáknál)
- lépés - tudás tábla (bonyolult folyamatoknál)
2.7 sorrendiség választás
3. A tananyagfejlesztés lépései: szerzői munka
3.1 szabályhalmaz
- minden szabály önmagában önálló
- a szabályok egyszerű állító mondatok
- nem tartalmaznak példát, vagy magyarázatot
- minden szabály kapcsolódik a következőhöz
3.2 tanulási lépések
3.3 A tananyag megértését segítő eszközök:
- példa
- Szabályonként 3-6
- célcsoportra vonatkozó
- egyszerű
- rövid
- esettanulmány
- valódi - kitalált
- komplex
- interjú
- cikk
- film, videó
- illusztráció
- grafikon
- ábra
- dokumentum
- fénykép
- videó
- audió
- szemelvény
- melléklet
- kellék, kiegészítő eszköz
3.4 Az interaktivitás eszközei:
- önellenőrző feladat:
- egyértelmű
- egyszerű
- gyorsan elvégezhető
- beküldendő feladat
- egyértelmű útmutatás
- időigény
- elvárt terjedelem
- beküldés körülményei
- kidolgozott feladat vagy javítási útmutató a tutornak
- tevékenység
- egyértelmű útmutatás
- mintaválasz, vagy segítő struktúra (rubrika, táblázat)
- időigény
- helyigény
- visszajelzés
- célcsoportnak elvégezhető
- változatos
- elegendő kihívás
- visszajelzés
- pozitív
- egyértelmű
- megerősítő
- azonnali
- élő stílus
- a tanuló megszólítása, aktív stílus
- az író személyes hozzáállása
- költői kérdés
- utalás a tanulási helyzetre
- személyes viszony
- nem formális nyelvezet
- egyszerű mondatszerkesztés
- természetes sorrend
- utalások
Zarka Dénes
|